پژو 207

دوست داشتن زیباست

پژو 207

دوست داشتن زیباست

گاوی که هرگز زانو نزد

برای علاقه مندان به اتومبیل 

  

             

بعد از ظهر پنجم اکتبر سال 1879 در استادیوم کوردوبا اسپانیا مراسم گاوبازی با شکوهی در حال برگزاری بود . بعد از چند گاو قدرتمند که نهایتا توسط ماتادور خود کشته شدند گاوی از مزرعه ناوارا به نام مورسیه لاگو وارد زمین مبارزه شد و مقابل ماتادور شهیر و حرفه ای ان زمان رافائل مولینو معروف به لاگارتیجو قرار گرفت . مولینو طی چند دقیقه اول بازی مرگبار بیش از ده شمشیر بر پشت مورسیه لاگو زد تا قدرتش ارا کاهش دهد . 

مورسیه لاگوی خون آلود نه تنها هیچ ضعفی نشان نداد بلکه بارها جان مولینو را تهدید کرد . مولینو برای تضعیف هر جه بیشتر وی درحرکاتی سریع قریب به ده شمشیر دیگر بر پیکر مورسیه لاگو زد ولی مورسیه لاگو هنوز هم قصد کشتن این ماتادور را داشت . 

شمیشیر بیست ویکم نیز بر پشت مورسیه لاگو وارد شد ولی وی کماکان با پاهای خود زمین را می کند و از چشمان خود آلود خود به رافائل مولینو می نگریست . شمشیر بیست و دوم د ر حرکتی سریع بر پشت وی وارد شد و استادیوم در نهایت اضطراب منتظر به زمین خوردنش بودند. پاهای مورسیه لاگو می لرزید, استادیوم با خون وی قرمز شده بود وهمه می دانستند که تا چند ثانیه دیگه به زمین نشسته و خواهد مرد. انتظار ها طولانی شده و مالینو در کمال تعجب برای تسریع کار بیست و سومین و سپس بیست و چهارمین شمشیر را در تن مورسیه لاگو فرو کرد و دستان خود را به علامت پیروزی بالا برد. مالینو در حالی که منتظر تشویق جمعیت بود از اینکه مردم سرپا ایستاده و نگاهشان می لرزد متوجه شد که اشکالی در کار است . 

مالینو وقتی برگشت دید که مورسیه لاگو با تن لرزان و پاهای نیم خیز در میان زمین ایستاده و با نهایت تلاش سعی می کند که دوباره سرپا شود. د ر نهایت ناباوری تماشاگران , مورسیه لاگو ایستاد و با پاهایش آرام آرام خاک را کنار زده و مالینو را نشانه گرفت. در این لحظه مالینو که زبانش بند آمده بود با بغض به طرف درب خروجی رفته و مورسیه لاگو را بخشید. افتخار بخشوده شدن نصیب هر گاوی نمی شود زیرا ماتادور باید شکست خود را در مقابل ایستادگی گاو بپذیرد. مورسیه لاگو بلافاصله تحت درمان قرار گرفته و به بهترین مزرعه پرورشی گاو اسپانیا یعنی مزرعه دان میورا سپرده شد . نسل مورسیه لاگو ادامه پیدا کرده و امروزه نیز اکثر گاو های قدرتمند گاوبازی از نوادگان مورسیه لاگو هستند.  

لامبورگینی پس از سپرده شدن به دست آئودی و جریان یافتن پول و تخصص فراوان در رگهایش تصمیم گرفت تا مدل دیابلو را با یک اتومبیل لایق جانشین کند. پس از قریب به دو سال تحقیق بالاخره مورسیه لاگو با بدنه ای طراحی شده توسط لوک دانکرولکه و موتور دوازده سیلندره در سال 2003 تولید شد . با توجه به رسم لامبورگینی و برای نشان دادن قدرت و قابلیت این اتومبیل سوپر اسپرت نام مورسیه لاگو برای آن انتخاب شد. در نمایشگاه ژنو سال 2006 نمونه بهینه سازی شده آن lp640 رودستر 2009 دارای بدنه ای فوق العاده زیبا با ابعادی بسیار غیر عادی است. ارتفاع 113 سانتی متری اتومبیل در کنار عرض 206 سانتی متری باعث می شود تا مورسیه لاگو یک لاین کامل خیابان را تسخیر کرده و توجه هر عابری از کودک تا مسن را جلب می کند. زیبایی ظاهری این اتومبیل به حدی است که در خلوت ترین خیابان های شهرک غرب نیز نمی توان چند لحظه توقف کرد زیرا تقریبا تمام اتومبیل ها توقف کرده و علاقه مندان دور اتومبیل جمع می شوند. صدای مورسیه لاگو تا شعاع حدود 30 متری اجسام را لرزانده و حرف زدن در اطراف اتومبیل را غیر ممکن می کند. با افزایش دور موتور بدنه اتومبیل های اطراف به لرزش درآمده و صدای زیبای اتومبیل فضای بی نظیر به وجود می آورد. فریاد موتور این سوپر اسپرت به فراگیری صدای یک توربین صنعتی است و در نزدیکی اگزوز آن احساس می کنید که هلیکوپتری بر شما فرود امده است ! 

موتور 65 لیتری اتومبیل با آرایش خورجینی با زاویه 60 درجه در قسمت عقب بدنه فیبر کربنی و فولادی قرار گرفته و با 48 سوپاپ و سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها 633 اسب بخار تولید و از طریق گیربکس شش سرعته داعما به هر دو محور می رساند. در این نمونه گیربکس اتوماتیک با حالت تعویض دستی پشت فرمان سفارش داده شده بود. این موتور در داخل گهواره ای فولادی مهار شده و سپس از طریق دسته موتورهای جاذب لرزش به شاسی و بدنه وصل شده است. توزیع قدرت با اولویت  چرخهای عقب صورت می گیرد تا لاستیک های 335 میلی میتری عقب بتوانند 633 اسب تولید شده در دور موتور 8000 را به خوبی به اسفالت منتقل کنند. در دور موتور 6000 نیز این موتور می تواند 660 نیوتون متر گشتاور تولید کرده تا کشش بی نظیری اتومبیل را همارهی کند. در حات عادی 70 درصد گشتاور به چرخ های عقب می رود ولی در موقع لزوم دیفرانسیل ها می توانند 70 درصد را به جلو یا حتی 100 درصد گشتاور را به اکسل عقب بفرستند. 

شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در 3.4 ثانیه صورت گرفته و سرعت 330 کیلومتر بر ساعت با لاستیک های فابریک اتومبیل قابل دستیابی است . البته مدل کوپه در تست های نهادهای مستقل توانست سرعت 353 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ترمز های دیسکی سرامیک اتومبیل 380 میلی متر قطر داشته ور در جلو با گیره های هشت پسیتونی و در عقب با گیره های قدرتمند شش پیستونی نگه داشته می شوند. گیره های زرد رنگ اتومبیل در پشت رینگ های پنج پره 18 اینچی با اصالت لامبورگینی نمایی جالب به کنار اتومبیل داده و حس حرکت و قدرت را منتقل می کنند. دیسک های عظیم سرامیکی اتومبیل از جنس سیلیکن کاربید مقاوم شده بافیبر کربن هستند که در کمتر سوپراسپرتی دیده می شود. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز استاندارد می باشد . 

برای امنیت بیشتر مورسیه لاگو دارای یک ایربک 60 لیتری برای راننده ویک ایربگ 130 لیتری برای شاگرد است. در صورت چپ کردن اتومبیل که با توجه به مرکز ثقل پایین کاری تقریبا غیر ممکن است برای ایمنی بیشتر دو عدد رول بار از پشت سری های به بیرون شلیک شده و از سرنشینان محافظت می کنند. 

سیستم تعلیق در هر چهار چرخ دارای بازوهای جناغی دوبل به صورت مستقل بوده و دارای قابلیت تنظیم هستند . این سیتم وزن 1700 کیلو گرمی اتومبیل را تحمل کرده که 58 درصد ان روی اکسل عقب و 42 درصد ان روی اکسل جلو توزیع شده است . البته مانند سایر اتومبیل های سوپر اسپرت دایره گردش اتومبیل بیشا از 12 متر بوده که حرکت در خیابان های باریک و کوچه ها را دشوار می کند از طرف دیگر فرمان پذیری اتومبیل در اتوبان و در سعت فوق العاده بوده و درقیق ترین کارها با فرمان آن قابل انجام است . موتور تشنه اتومبیل در داخل شهر حدود 33 لیتر و در اتوبان حدود 15 لیتر بنزین درصد کیلومتر مصرف کرده تا میانگین مصرف سوخت اتومبیل 23 لیتر در صد کیلومتر ثبت شود. 

برای خنک کاری بهتر و ایرودینامیک بهتر این اتومبیل دارای مشخصات عییبی است. خنک کننده های بزرگ روغن در طرفین اتومبیل و داخل رکاب ها قرار گرفته اند وبر خشونت اتومبیل افزوده اند . در هنگام گرم شدن آب رادیاتور دو مرودی هوا از طرفین موتور بالا آمده و تا سرعت 180 کیلومتر بر ساعت وظیفه کشیدن هوا به اطراف رادیاتور آب را دارند . دیفیوزر فوق العاده بزرگ داخل سپر عقب قرار گرفته و حتی اگزوز از وسط ان خارج می شود تا این دیفیوزر در سرعتهای بالا عقب اتومبیل را پایدار نگه دارد. بال عقب اتومبیل در سرعت 120 کیلومتر ب ساعت باز شده و در سرعت 220 کیلومتر بر ساعت تا 70 درجه نسبت به افق زاویه می گیرد تا به اندازه لازم نیروی عمودی به اتومبیل وارد کرده و ان را روی زمین نگه دارد. 

با باز شدن درهای به سمت بالا فضایی بسیار زیبا که ترکیبی از چرم نارنجی فیبر کربن و چرم سیاه است دیده می شود. ورود به اتومبیل با کمی سختی صورت گرفته ولی با نشستن بر صندلی های اسپرت فراگیر متوجه عظمت این جنگنده می شوید . موقعین بدن راننده دید جلو و بغل بیش از انتظار بوده و تسلط بر اتومبیل عالی است داخل کابین با فضایی ساده و هماهنگ روبرو هستیم که در مقابل راننده کیلومتر شمار مدرج شده با 360 و دور موتور شمار مدرج تا 9 را می بینیم . دیگر نشان دهندها که مربوط به دمای آب دمای روغن فشار روغن و میزان بنزین هستند چندان در دید نبود و مزاحمتی ایجاد نمی کنند. 

در سمت چپ فرمان دکمه های مه شکن ها , فلاشر و دکمه دنده عقب دیده می شود. دراین مدل گیربکس باید هر دو پدال تعویض دنده را با هم کشید تا دنده خلاص شده  و سپس با فشردن این دکمه در دنده عقب قرار گرفت. 

در کنسول میانی یک مونیتور کنوود 7 اینچی وجود دارد که قابلیت خواندن DVD را داشته به ipod نیز متصل می شود. حافظه داخلی سیستم 40 گیگا بایت ظرفیت داشته و GPS آن همه چیز را به صورت سه بعدی نشان می دهد. دوربین دنده عقب نیز با این مانیتور متصل است . 

بالای این مونیتور کنترلر های سیستم تهویه قرار گرفته اند. به جای دسته دنده عادی در این مدل دارای پدال های تعویض پشت فرمان است,دکمه های تعویض حالت گیربکس قرار گرفته اند. در کنار آن دکمه خاموش و روشن کردن سیستم کنترل هرزگیری,بازکننده های ورودی هوا,تنظیم ارتفاع و کنترل آینه ها قرار گرفته است . 

این مورسیه لاگو در دوبی به قیمت حدودا 490 میلیون تومان خریداری شده است که این دلیل قیمت بالا , 2009 بدون اتومبیل,روباز بودنش و آپشن های اضافه است. معمولا مدل های پرطرفدار داری مدت انتظار هستند. نمونه بدون آپشن این مورسیه لاگو حدودا 400 میلیون تومان قیمت دارد. 

قیمت بعضی آپشن های این اتومبیل عبارت است از:  

گیربکس E-Gear ده هزار دلاری,تودوزی فیبر کربن 8500 دلار,رینگ های هرمرا لا لاستیک پیرلی 4700 دلار,رنگ متالیک 2100 دلار,دوخت طرح چرم 2900 دلار,آرم داغ شده لامبورگینی در صندلی 650 دلار,دیسک های سرامیکی با گیره های زرد 16250 دلار,سیستم صوتی تصویری 3250 دلار.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد